Unavuje vás řízení auta v noci? Dejte si pauzu

Únava řidiče způsobuje pomalejší reakce, horší vnímavost a omezené rozhodovací schopnosti. Únava, ospalost a špatná pozornost způsobuje až třetinu dopravních nehod.
světla kontrolek

Co říkají statistiky

Jízda v noci je riskantní hlavně proto, že základní časové nastavení našeho organismu se nedá jen tak změnit. To znamená: vidíme denní světlo = chceme být vzhůru, je černá noc = chceme spát.
Riziko smrtelné havárie v autě je v nočních hodinách 5x vyšší než přes den. Výzkum dopravní situace ukázal, že řidiči se nejlépe soustředí odpoledne a nejhůř mezi 2. a 4. hodinou ranní. V těchto časech dělají nejvíce chyb. Největší vliv na to má mimo jiné i jistá monotónnost tmy a nočního provozu.
Víte, že: Čím pohodlnější je kabina řidiče a ovládání auta, tím větší je pravděpodobnost, že za volantem v noci usnete.
Riziko spánku za volantem roste i v zimním období, kdy se v autě topí. Proto byste měli více využívat odpočívadel a v autě pravidelně větrat. Pro všechny případy by vám v autě neměla chybět lékárnička, díky které můžete ošetřit zranění, pokud by náhodou k nehodě došlo.

Spánek kratší než 6 hodin se nevyplácí

Pokud každý den spíte méně než 6 hodin, zvyšuje se riziko spánku za volantem. Váš organismus je unavený a trpí spánkovým deficitem. Jediným lékem je pořádně se vyspat. Nespoléhejte na povzbuzující látky, jako je silná černá káva nebo energy drinky. Tyto stimulanty mají jen krátkodobý účinek, po kterém nastupuje ještě větší útlum organismu.
mlha u auta

Mikrospánek se hlásí o slovo

V momentě, kdy na sobě začnete pociťovat tyto příznaky, dejte si pauzu. O slovo se totiž hlásí mikrospánek.
Cítíte bolest v kříži, strnulost a bolest v nohou.
Máte problémy udržet oči otevřené a vidění začíná rozmazávat.
Nemůžete hlavu udržet vzpřímeně.
Objevuje se denní snění nebo přelétavé a nesouvislé myšlenky.
Začínáte často zívat a šourat si oči.
Vyjíždíte ze svého pruhu nebo se blížíte ke krajnici.
Cítíte se podráždění, nervózní, roztěkaní a netrpěliví.
 

V těchto případech raději:

Zastavte na odpočívadle, zacvičte si, dýchejte zhluboka čerstvý vzduch, dejte si málo slazený čaj s citronem, v autorádiu si pusťte relaci, která povzbudí vaši pozornost.

Unavuje vás řízení auta v noci? Dejte si pauzu
5 (100%)1